Saturday, June 16, 2007

عندما ياتي المساء .... ولا تجد الحلم

عندما تحب هذا النفس الذي يجري في كلمات جواب ارسل اليك من صاحبة القلب الضعيف
وكيف تحب ولم تراها قط ولم يكن هناك سوا كلمات طائرة تبحث عنك وتريد ان تعرفك بصاحبتها
كلمات رشيقة ورقيقة تحبك كثيرا لانك انقذتها يوما ما من الم كبير الم بها و ابقي فيها جرحا
غائرا لن يداويه الزمن ولا غيره....
كيب تحب نفسا لم تراها .... كيف للانفس ان تتلاقي بينما الاجساد معلقة بين وطنين غريبين بعيدين
وعندما رايتها لم تعرفها ولاكنك احسست بها وقد احست بك تنظر في عينيك تريد ان تقول انا انا
انا من تبحث عنها انا من راسلتك طوال هذه المدة انا من كان فؤادي يرفرف ما ان يعرف ان له جواب منك
انا يا حبيبي ها هنا انتظرك منذ زمن ... ولاكن قلبي ابي ان يقول وأبي أن يعترف وأبى أن يوضح لان هذا الجرح قد لا يكون سوا مبعثا لشفقة منك
وليس حبا وقلبي لا يمكن ان يرضي بغير حبك الشريف حبك الكريم حبك العظيم ..
لن اقول انا ولن تعلم انها انا .... ولتدع حلمك ينتهي هنا ويكفي اني رايتك بعيني واحتويتك بقلبي ولو لبرهة
حبيبي الي لقاء بعيد جدا جدا جدا .....
بقلم
الحـــالم دائمــــا

25 comments:

gohayna said...

انا اول واحده هعلق
هاااااااااااااااااااااااااااا

اروح بقي اقرء الموضوع وارجعلك تاني

استناني

Ahmed taher said...

والله كم انا متفرد بمعرفتك يا جهينة
تحياتي ليكي
واتمني يعجبك
ولاكنه قد يكون معقدا شئ ما
في انتظارك ايتها المثقفة
ودوما تحياتي الخالصة

gohayna said...

بص
هو فعلا الموضوع معقد
لدرجه اني قريته اكتر من 6 مرات عشان احاول اعرف الي فهمتوا صح ولا غلط

متخفش العيب مني
ههههههه

خمسه جد بقي

علي حسب علمي وفهمي

فأنت بتوصف حاله معينه بتنتاب الكثير منا
وللاسف لااجد لها من تفسير

مش هتصدقني لو قلتلك اني بمر بنفس الحاله دي

وعندي نفس مشاعر التعلق الوهمي بأشخاص فرض عليا الواقع تحديد العلاقه بينهم بأسلوب معين

يمكن نتيجه لاخطاء قدريه او زمنيه
او يمكن حكمه عليا
او يمكن للسبب مجهول حتي الان لا اجد له تفسير

فيه حاجه غريبه اة حاله غربيه نت الترابط الفكري والترابط في المشاعر والاحاسيس
ارتبط عقلي في الاول
ثم بعد ذلك ارتباط حسي بيحدث دون القدره علي التحكم فيه او وقف سريانه بأتجاه شخص معين بذاته

ملهاش سبب ولا تفسير ياحمد

كل الي بتتمناه ساعتها انك تحضن ولو مجرد حروف مكتوبه علي الورق
او نسمه هواء تحمل عبق عبيره
اي شيء من قبيله

واخر اولويات انه حتي الشخص دا يعرف انت مين

مش مهم
طالما انت عايش في محيطه بشكل او بأخر

فأنت مستمتع بكل دقيقه في حياتك جنبه
حتي لو مش حاسس ابدا

بس فيه حاجه

ليه في الاخر كتبت وادعا بعيد جدا جدا جدا

ممكن الاخطاء الزمنيه دي تتصلح

لو فيه اراده حقيقيه من الطرفين علي انهم يتعدوا حواجز الزمن والمسافات

شكلي عكيت ولا ايه يا فرويد

تقريبا فهمتك غلط

ابقي وضحلي ربنا يخليك انا كدا صح ولا ايه؟

Ahmed taher said...

جهينة يا زبادوووو
ناجحة بدرجة ض ج
ههههههههههههههه
اقري الموضو ع تاني وانت تفهمي اكتر
بس نصيحة تقرية 18 مرة
اصلك بتفهمي جملة كل 6 مرات
ههههههههههههههه
لا لا هو مش كده قوي يا ذكية
مش قلتلك معقد شويه
هههههههههههه
بس هتفهميه برده ولو محصلش مضطر اسفا افهمهولك بقا وامري لله
حتي يكون نظير كمية الضحك اللي ضحكتهاني امبارح
هههههههههههههههههه
تحياتي يا زباااااادووو ومستني المحاولة التانية
هههههههههههه

نورهان مفيد said...

أوللآ حمدالله علي السلامة من الغيبة الطويلة
عودة قويةجدا
ومعقدة جدا
أنا بجد قريت البوست أكتر من مرة
بس معرفتش أوصل

هو أكيد العيب مني
فهمي بطئ
تحياتي

Ahmed taher said...

نورهان مفيد
ضحكتيني والله
ومنوراني بعد غيبة مني
هو العيب مش فيكي العيب في البوست بعيد عنك
اصل انا كاتبه بشفره ومفتاح فكها مع ناس قليلين نسيت اعمل نسخ زيادة معلش
ههههههههههههه
تحياتي يا جميل

Hannoda said...

طيب يا أحمد.. واضح إنه عرفها زي ما هي عرفته .. و مفهوم إنها رفضت تعرّفه بنفسها لإنها خافت من مشاعره إنها تكون مش أكتر من شفقة
يعني كده أنا فاهمة ليه هي دارت عنه نفسها و قررت تنسحب

لكن هو ليه ترااجع برضه .. مافهمتش موقفه..

ممكن يكون عدم إقتناع منه بحب بالظروف الناقصة ده

طيب أنا معاه إن المراسلة مش أرضية سليمة لتكوين حب ... لكن كان فيه فرصة للمحاولة

وكمان اللي عاوزة أفهمه.. هل كان اللقاء مترتب و مقصود؟؟ ... أصل صعب أتخيل إنه صدفة أو قدر مادام ذكرت إختلاف البلد

أما عن نوع المشاعر ده.. اللي بتخليك تتعلق بكلمات شخص ما ما تعرفهوش ولا تعرف تشوف و لو جزء تافه من حياته .. فأنا معاك جدا في إن ده بيحصل.. و بشكل ما تعرفش توقّفه.. لكن الواحد بيعتبر المشاعر ده هي بقايا النفس الضعيفة الحالمة اللي على سجيّتها بداخلنا.... و بنسعد لما نلاقيلها جوّانا بقايا..

وفي الآخر هي بتكون زي نسيم رقيق و خفيف... شوية هوى بيطيروه

تحياتي

Ahmed taher said...

هانووودة
تحياتي ليكي ونورتيني
وانت قربتي كتير من كلامي
لاكن انا عارف ان النهاية غامضة وفي الحقيقة انا قاصد يكون في بعض الغموض في البوست
مش لشئ ولاكن لشئ في نفسي انا
ولاكن احييكي لانكي فهمتي جزء كبير جدا منه
نورتيني

Hannoda said...

ماشي
يعني ما فيش نقط على الحروف؟؟
ولا نقطة؟
ماشي ماشي

تحياتي
:))

Anonymous said...

الله
بجد جميله ورقيقه جدا
انت تصدق ان ممكن الحب يربط بين قلبين من غير ماتتلاقى الأشخاص
انا اصدق واؤمن بهذا النوع من الحب
حب الارواح لا يخيب
حتى ولو كانت نسبة الخطأ عاليه مع وجود المخادعين

gohayna said...

بقولك ايه بقي

انا ملاحظه ان الناس فاهمه الي انا فاهماه

هنوووده قالت الي انا فاهماه

انت ايه حكايتك بالظبط

بقي انا بفهم من 18 مره يا هارون

قصدي يا احمد

اصبر عليا لما اشوفك

هروح اقرء تاني يمكن ربنا يسهل

مش كنت تكتب البوست بالفرنسي اسهل عشان اتعود علي اللغه من دلوقتي
هههههههههههه
اصبر جيالك تاني

gohayna said...

بقولك ايه يا احمد

الاجابه الصحيحة تونس

هههههههههههههههه

واضح ان الجو هنا سيح فيوز الفهم في دماغي

بجد فيه حجات كاتبها مش فاهماها

يعني ايه كلمات رقيقه رشيقه تحبك لانك قد انقذتها من الم الم بها او بقايا جرح غائر لن ينجح الزمان في مداواته؟

هيا مين دي

دي شيئ مادي ملموس

ولا معنوي محسوس
؟؟؟
يعني بتتكلم عن شخص بيعينه

ولا عن مجرد روح ونفس؟


بعدين كلمه لن ارضي بغير حبك الكريم حبك العظيم

اول مره اسمع الوصف دا

شكله مش عادي

لانه مش مستهلك

الحب الكريم والعظيم كلمات في رايي توحي بمعني ديني اكتر من الحب بمالمعني المفهووم

مش عارفه ياحمد حيرتني بجد


غلب حصاني

اصل الحمار اخد اجازه
هههههههههههههههههههههه

بقولك ايه بقي

فهمني
؟
يلا قول

تحياتي يا هااااااروووو

ولا بلاش

يا احمد

Ahmed taher said...

هانوودة
اشكرك يا ستي عل المتابعة
هو في نقط طبعا
وهي ان النهاية مفتوحة ليكوا انتوا
هههههههههه
هتعرفي ادام في اللي جااي
لو قلت النهاية هفقد احساسي بالقصة
بجد منوراني والله

Ahmed taher said...

وينكي
بجد متشكر قوي الله يخليكي يا جميل
ونورتيني والله

Ahmed taher said...

جهينة زبااادو
فاكرة اللي عملتيه فيا ايام الموقع الهندي
وخليك كده مشفاهم هههههه
ارتدلك اليوم يا منصور .... مين منصور ده
خليكي كده مشفاهمة هههههههههه
قال هارون قال يا بنتي مفيش احسن من المصري
هههههههههههههه
هبقا افهمك لما اقبلك اصل الموضوع كبيررر موووووت
ولحد كده كفايه عليكي نصيبك ده
هههههههههههههههههه
منوراني يا ستي ودايما علا طول زبااادووو
بااااااااي

gohayna said...

احمد انت شوقتني كدا عايزه اعرف ايه الي حصل يا ابو عمر

ايه الموضوع لحس مخك خلاص

يالهوي

وبعدين انا برضه مش فاهمه
عيب عليك
ههههههههههه

مستنياك يا استاذ توافيني بالاخبار اول بالول
اوع تنسي اي تفصوله صغيره

انا بقولك اهه

مستنياك

david santos said...

The Summer arrived. We go to wait that it brings light. That it brings hope. That it brings peace. That it brings the end of the curse.

R.R said...

حمدالله على السلامه احمد
الى لقاء بعيد جداجدا جدا
نعم لقاء الروح هو
ولكن لا احد يعلم اهو قريب ام بعيد
تعرف أعتقد ان الشعور بالعرفان قد يؤدى الى حب حقيقى.
والحب ممكن يحدث حتى ان كان هذا الشخص بعيدا عن عينيك
تحياتى لك

reri said...

اضح إنه في حاله عامه من عدم الفهم
وإنت عارف طبعا بما إني أينشتين فطبعا فهمت قصدك
فرويد وأينشتين علماء بقي زي بعض ونفهم بعض
عموما هبقي أقولك فهمت إيه بس بعدين
ههههههههههههه
بعين بقي علشان بس الناس ما تقلش مين البت اللي فهمت دي ويحسدوني
هههههههههه

بس كل اللي أقدر أقوله إنه بوست رقيق أوي وحساس أوي بس إنت تقصد بيه إيه ده بقي يرجع ليك إنت ونيتك
:))))

سلاماااااااااااااات

صاحب البوابــة said...

رائعة

تحياتي عزيزي

بصراحة من افضل ما قرأت مؤخراً

دينا فهمي said...

أحمد
أنا كنت بعتت لك اللينك بتاع مدونتي الجديد اللي هو http://emr2a.blogspot.com
بس لقيتك لسه كاتب عندك اللينك القديم
واضح انك ماعرفتش انا مين
انا اللي مدونتي كان اسمها بالعربي الفصيح (:

Hannoda said...

ايه يا أحمد؟؟؟
إنت فينك بقالك فترة؟؟

لعله خير إنشاء الله

:)

تحياتي

Ahmed taher said...

جهينة
انت فين يا بنتي
لعله خير
عايز اطمن عليكي عن قريب
ابقي طمنيني
تحياتي


ار ار
منوراني واسف عل التاخير في ارد
والحمدلله ان في حد اتفق معايا
شكرا يا جميل



ريري
انت فين يا بنتي
بقالي كتير مكلمتكيش
لعله خير
يا اينشتين هانم
انا مستنيكي اشوفك فهمتي صح ولا ايه
بس اكيد صح
يا عم اينشتين
هههههههه



صاحب البوابة
لا اجد ما يقال سوا اني اشكرك بالفعل


امراة تقول الذي لا يقال
معلش بجد والله
كنتت مشغول الفترة اللي فاتت جدا جدا
منوراني علا طول والله
وهجيلك قريب جدا



هاننودة
والله مشغوله يا هانوودة
انا اسف بجد
بس عن قريب هستقر واجيلك
عيني والله
تحياتي

Hadota ... حدوتة said...

انا بصراحة لما قريت البوست مرة حسيت انى فهمت
بس لما جيت اعلق ولقيت جدا حول المعنى الحقيقى للبوست استغربت
ورجعت قريته تانى
بس برده حسيت انى يادوب فاهمة
او على الاقل من غير ماندخل فى تفاصيل انا حسة ان الفكرة الرئيسية بتدور حوالين الناس اللبى بتتعلق ببعض من غير ماتشوف بعض
والقصة دى بتحصل كتير اوى
والاسئلة اللى انت قولتها فى الاول دى بتتتكرر وبتوجع قلب احد الطرفين او كلاهما
ويمكن بتبقى مصدر الم


على كل حال
المدونة رائعة
ودا اول مرور ليا
بس عجبتنى جدا
تحياااتى

نورهان مفيد said...

أيه ياعم
فين الجديد وبقالك كتير منورتنيش
أنت مخصامني ولا أيه

وأخبار خطيبي عمر أيه
فين الجديد